جريدة الوطن اليوم جريدة إلكترونية تقدم أهم الأخبار العربية والعالمية العاجلة والأخبار السياسية والاقتصادية والفن وبث مباشر للمباريات والحوادث.

تفاصيل احتفالية المرأة المصرية: السيسي الإفراج عن الغارمات من المحبوسين من الأمهات بالسجون والرئيس يشيد  بـ”الدور كبير للأم والأخت والبنت”

0 3٬052

تفاصيل احتفالية المرأة المصرية: السيسي الإفراج عن الغارمات من المحبوسين من الأمهات بالسجون والرئيس يشيد  بـ”الدور كبير للأم والأخت والبنت”

كتب| حسن النجار

شدد الرئيس عبد الفتاح السيسي، خلال احتفالية الام المثالية على دور الأم والأخت والبنت، في بناء المجتمع، قائلا: “الدور كبير للأم والأخت والبنت كمان مهم قوى في المجتمع اللى إحنا موجودين فيه”.

أضاف الرئيس السيسي خلال احتفالية المرأة المصرية: الإفراج عن الغارمات من المحبوسين من الأمهات بالسجون. دى نقطة مهمة جدا ومسؤولية البيت.. بتكلم معاكم كأهلي وأسرة بنتكلم ..

لو كلنا أخدنا بالنا في بناء الإنسان، الولد أو البنت وفهمناهم كويس ووعيناهم كويس من وهما صغيرين لغاية لما يكبروا النقط دي هتبقا محل اعتبار في التعامل مع بعضنا، مش هنشوف تنمر ومش هنشوف في الشارع حاجات تانية كتير”.

اقرا ايضا | 

تابع الرئيس: “الموضوع واللى إحنا بنقابله في مجتمعنا مبنية على كتاف الست، وفيه ناس كتير بيقولوا أنت سبب الرحمة اللى عندك والحنية، بقولهم البيت اللى أنا عشت فيه كان كده، كانت أمي كده”.

بدأت منذ قليل، بمشاركة الرئيس عبد الفتاح السيسي، والسيدة انتصار السيسي قرينة رئيس الجمهورية، فعاليات حفل تكريم المرأة المصرية والأم المثالية.

ويحرص الرئيس السيسي، على حضور الحفل كل عام تقديراً لدور المرأة المصرية، وتأكيداً من الرئيس السيسي دائماً على احترام المرأة المصرية التى تناضل فى كل ميادين الحياة.

وحققت المرأة المصرية، منذ تولى الرئيس السيسى الحكم، الكثير من المكاسب لصالح المرأة المصرية وتمكينها، فلدينا الآن أكبر عدد من الوزيرات في تاريخ الحكومة المصرية، والمرأة وصلت إلى منصب المحافظ، إضافة الي الكثير من المراكز القيادية في مختلف مؤسسات الدولة.

اترك تعليق