عاجل .. الرئيس عبد الفتاح السيسي يفتتح عددا من المشروعات بمدن الدلتا

0 0

عاجل .. الرئيس عبد الفتاح السيسي يفتتح عددا من المشروعات بمدن الدلتا

عاجل : كتبت : سحر ابراهيم 

يفتتح الآن، الرئيس عبد الفتاح السيسي المدينة الصناعية الغذائية «سايلو فودز» بمدينة السادات محافظة المنوفية، فضلاً على عدد من المشروعات الأخرى بمدن الدلتا، بحضور عدد من الوزراء والمسؤولين وكبار رجال الدولة.

اقرا ايضا : الرئيس السيسي :  يتابع الموقف التنفيذي بإنشاء سد ” جوليوس نيريري ” لتوليد الطاقة الكهربائية في تنزانيا

الرئيس عبدالفتاح السيسي يشدد على ضرورة الالتزام بالإجراءات الوقائية والاحترازية

شدد الرئيس عبدالفتاح السيسي، على ضرورة الالتزام بالإجراءات الوقائية والاحترازية «إحنا مش عاوزين التوفيق اللي ربنا وفقه لينا خلال السنتين اللي فاتوا وحتى الآن يضيع، وإحنا مش من الدول اللي الجائحة أثرت تأثير كبير علينا، فلازم نستمر في الحرص والحذر علشان نفضل ماشيين

 

بالتوازن اللي ماشيين بيه بين الاجراءات الوقائية والإجراءات الاحترازية، علشان تبقى الأضرار التي تضررنا منها في أقل معدلاتها».

 

جاء ذلك خلال افتتاح الرئيس السيسي، اليوم، المدينة الصناعية الغذائية «سايلو فودز» بمدينة السادات بمحافظة المنوفية وعدد من المشروعات الأخرى بمدن الدلتا

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، «جه الوقت إن رغيف العيش أبو 5 صاغ يزيد ثمنه .. أنا اللي هشيلها قدام ناسي وبلدي، مش معقولة أدي 20 رغيف بثمن سيجارة».

 

وتابع رئيس الجمهورية، في كلمته خلال حفل افتتاحه المدينة الصناعية الغذائية «سايلو فودز» بمدينة السادات بمحافظة المنوفية وعدد من المشروعات الأخرى بمدن الدلتا: «بقولها على الهواء قدام كل المصريين، الكلام ده لازم يتوقف، وسنعيد تنظيم هذا الأمر، ومش بقول نغليه أوي زي ما بيكلفنا 65 قرش».

 

أكد الرئيس عبدالفتاح السيسي، استمراره في بذل الجهود للارتقاء بحياة المواطنين، متابعا: «إحنا مش بنمن على أهلنا، دورنا إننا نشتغل ونبذل جهد عشان خاطر الناس، ولو مش قادرين نقوم بالدور ده نمشي».

 

وأشار رئيس الجمهورية، في كلمته خلال حفل افتتاح المدينة الصناعية الغذائية «سايلو فودز» بمدينة السادات بمحافظة المنوفية وعدد من المشروعات الأخرى بمدن الدلتا إلى قضية الزيادة السكانية، قائلا: «لكن لازم الناس يبقوا عارفين إن استمرار هذا الشكل من النمو السكاني..

 

ساعات ببقى ماشي آلاقي أسرة معاها 3 أو 4 أولاد، هتأكلهم إيه؟! هتقدر تخلي جسمه رياضي كويس؟!».

 

وتابع: «لو عنده ضعف في بنيانه هيبقى في مشكلة في حياته العامة، لأننا بنتكلم على عمر ممتد لـ70 سنة، يا ترى هيبقى كم من عدد السنين هيبقى الولد أو الطفل الصغير قادر على إنه يكون بسلامة بدنية وصحية ونفسية؟! 20 أو 30 أو 40 أو 50 سنة.. القضية مش أي أكل أو شرب والرعاية مش أي رعاية».

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.