لبرنامج «التاسعة» الرئيس السيسي: سنفتتح أكبر مجمع سجون خلال أسابيع قليلة..  - الوطن اليوم

 لبرنامج «التاسعة» الرئيس السيسي: سنفتتح أكبر مجمع سجون خلال أسابيع قليلة.. 

0 11
  •  لبرنامج «التاسعة» الرئيس السيسي: سنفتتح أكبر مجمع سجون خلال أسابيع قليلة.. 

اخبار الوطن اليوم . كتب | حسن النجار

لبرنامج «التاسعة» المذاع على القناة الأولى قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، امس الأربعاء إنه خلال أسابيع قليلة ستفتتح مصر أكبر مجمع سجون «واحد من 7 أو 8 هنعملهم في الدولة، إن شاء الله احنا جايبين نسخة أمريكية».

 

وأضاف الرئيس السيسي، في مداخلة هاتفية مع برنامج «التاسعة» المذاع على القناة الأولى، ويقدمه الإعلامي يوسف الحسيني، أمس الأربعاء: «ده فيه كل شيء.. حتى لو إنسان أذنب وهنعاقبه.. احنا مش هنعاقبه مرتين هو هيقعد بشكل آدمي إنساني وده اللي هتشوفوه في المجمع اللي بنتكلم عليه، والإعاشة والحركة والرعاية الطبية والثقافية والإصلاحية والإنسانية عالية جدًا».

  • الرئيس السيسي مفيش بقى ياخدوه في عربيات تراحيل ويودوه للقضاء

وتابع الرئيس: «مفيش بقى ياخدوه في عربيات تراحيل ويودوه للقضاء.. لا القضاء موجود هناك (في إشارة لمجمع محاكم داخل السجن)، وفيه كل حاجة.. لو عايز تعمل إصلاح، فمحدش عنده مفتاح يحل بيه كل حاجة».

  • الرئيس السيسي: المصريون كانوا أكثر خوفا على بلدهم.. وده نجانا من مسار بلاد أخرى

قال الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي، إنه يجب العمل على بناء الوعي، «يعني عاوز أقولك برضو فيه جزء مبذلناش جهد فيه أوي وده كانت نتيجة الحالة المصرية، المصريين كانوا أكثر خوفًا على بلدهم، وأكثر يقظة على بلدهم، وأكثر توجسًا على بلدهم».

  • الرئيس السيسي كنا خايفين إحنا نوصل المسار ده

وأضاف « الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي» ان «الواقع في بلاد أخرى جنب مننا نموذج حي، كنا خايفين إحنا نوصل المسار ده، كان ممكن يبقى حظنا كدة، بس بقولكم يا مصريين إن الخالق العظيم قال مصر لا، لو بتثقوا في كلامي أنا، ربنا قال إن مصر لأ، تفكروا وتعملوا عفاريت بس مصر لا، عشان كدة ربنا نجاها».

 

وتابع: الرئيس السيسي «مصر كانت هتنزل من فوق الجبل، ربنا مد إيده سبحانه ومنعها من السقوط، وقالكم خلوا بالكم منها يا مصريين».

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.