عاجل ..وصول الرئيس عبدالفتاح السيسي صباح اليوم السبت مقر افتتاح مشروع مستقبل مصر للإنتاج الزراعي.

0 28
حسن النجار
حسن النجار

كتب | حسن النجار

عاجل ..وصول الرئيس عبدالفتاح السيسي، صباح اليوم السبت، مقر افتتاح مشروع مستقبل مصر للإنتاج الزراعي.فال الرئيس السيسي: “هل كان ممكن نأجل تطوير الكهرباء والطرق من أجل التعليم؟”

 

الرئيس السيسي
الرئيس السيسي

تحدث الرئيس عبد الفتاح السيسي، حول قضية تطوير التعليم، قائلا: “حد يقول كنتوا ركزتوا على التعليم.. الأولوية على التعليم طبعا أمر مهم.. والكلام ده انا قولتله قبل كده.. هو انتوا في مصر.. كنتوا ممكن تأجلوا شيء وتخلوا الأولوية للتعلم.. وهو أمر مهم ومهم جدا..

اقرا ايضا | لجنة الخطة والموازنة بــ مجلس النواب توافق على موازنة “التربية والتعليم” لــ العام المالي 2022/ 2023

هيتحمل الناس مفيش كهرباء ومفيش طريق ومفيش ترعة كويس.. ومفيش إنتاج عذائي كويس.. من أجل تعليم كويس على مدي 14 سنة.. كل الموارد المحدودة.. الموارد المحدودة.. تحطوها في التعليم”.

 

وأضاف الرئيس السيسي، خلال كلمته في افتتاح مشروع “مستقبل مصر” للإنتاج الزراعي: “إحنا كبشر وناس ومواطن ماشي في الشارع.. هيتحمل تبعات ده.. ده كلام مهم أوي ناخد بالنا منه قبل طرحه على الناس.. ونعمل منه سياق للرأي العام”.

الرئيس السيسي: تكلفة مشروعات “حياة كريمة” قد تصل إلى تريليون جنيه

تحدث الرئيس عبد الفتاح السيسي، عن مبادرة كلفة مشروعات “حياة كريمة” قد تصل إلى تريليون جنيه “حياة كريمة”، قائلآ: “هو أنا النهارده فى الريف.. مش بظبط الكهرباء والمياه والطرق وعناصر أخري في حياة كريمة.. التكلفة داخله فى 800 – 900 مليار جنيه.. وقد تصل إلى تريليون جنيه ولا حاجة”.

اقرا ايضا | السيسي يتابع الموقف التنفيذي للمشروع القومي للإنتاج الزراعي ضمن نطاق المشروع العملاق “الدلتا الجديدة” “مستقبل مصر” لاستصلاح إجمالي مساحة ٢,٢ مليون فدان

وأضاف الرئيس السيسي، خلال كلمته في افتتاح مشروع مستقبل مصر للإنتاج الزراعى: “بنتكلم عن التطوير والانفاق على 10 ملايين فدان.. يتم الانفاق علشان تظبط جودة حياة الناس للريف فيما يخص كل الأعمار والسنين اللى فاتت.. تكلفة حياة كريمة قد تصل إلى ألف مليون جنيه.. ألف مليون جنيه في 3 – 4 سنين.. ازرع واعمل هنا كل شيء الكهرباء والطريق وتسوية الأرض والترع اللى اتعمل فى 400 -500 سنة”.

 

وتابع الرئيس السيسي: “زراعة الأراضي دى في الدلتا القديمة تم على سنين طويلة جدا.. انت جاي عاوز تعمله في 4-5 سنين.. دي حكاية كبيرة أوي اللى بتتعمل يا مصريين.. من فضلك مش تحط رجل على رجل.. وتتكلم في موضوعات.. الموضوعات دي كلها دراسات واتجمعت في سياق فكري وعلمي وتخطيطي علشان يتم طرحها.. مش تاخد حتة وتسيب الباقي”.

الرئيس السيسي: “ما حدش يحط رجل على رجل ويتكلم عن الموضوعات بدون علم”

تحدث الرئيس عبد الفتاح السيسي، عن ضرورة الإطلاع والبحث والدراسة حول الموضوعات والمشروعات التي تنفذها الدولة المصرية، قائلا: “اوعى تحط رجل على رجل وتتكلم وانت متعرفش الموضوع.. الناس بتسمعك والكلام بيكون مرتب كويس.. أنت كده ظلمت نفسك وظلمت الكلام.. لأن الناس تفتكر أنه كلامك ده حقيقي”.

 

وأضاف الرئيس السيسي، خلال كلمته في افتتاح مشروع “مستقبل مصر” للإنتاج الزراعي: “بنعمل مشروع يوفر 2.5 مليون فدان.. يعنى بنتكلم عن 25 من مساحة مصر الزراعية بالكامل على مدي الآف السنين”

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن الهدف من الحديث خلال افتتاح المشروعات واستعرض ما يتم فيها هو الاطلاع على حقيقة ما يحدث، متابعا: “نسعى إلى أن يكون هناك فهم كل فيما يخصه.. الحكاية في المشروعات دي إيه.. هقول مثال هو البنية الأساسية للموضوع.. تفتكروا مشروع مستقبل مصر زى ده.. ياخد كهرباء قد إيه؟؟ .. 1250 ميجا.. هو الرقم بيتقال”.

مشروع مستقبل مصر للإنتاج الزراعي

وأضاف الرئيس السيسي، خلال كلمته في افتتاح مشروع مستقبل مصر للإنتاج الزراعي: “لو كانت أولويات الدولة مش داخله فيها الكهرباء والبنية الأساسية.. أنا متابع الكلام اللى بيتقال كويس.. ومهم أوي الرد النظري.. يهمنى أرد عليه في الواقع.. والكلام لينا كلنا.. بنتكلم على 1250 ميجا هنا فى الزراعة.. ومش عندنا كهرباء تكفي البيوت.. حد ياخد قرار يجهز بلد.. البقاء من غير ما ياخد القرار الأجرأ”.

اقرا ايضا | سياسيين لـ الوطن اليوم : توشكي الخير يساهم فى تحقيق الاكتفاء الذاتي من المحاصيل الزراعية

وصل الرئيس عبدالفتاح السيسي، صباح اليوم السبت، مقر افتتاح مشروع مستقبل مصر للإنتاج الزراعي.  ويساهم مشروع مستقبل مصر فى مواجهة التحديات الطارئة التى نتجت عن التغيرات الاقليمية والعالمية، وذلك فى ظل اعتماد مصرى كامل على عملية الاستيراد فى مجال الحبوب وبنسب متفاوتة فى كل سلعة،

 

وذلك قبل أن تتحرك الدولة فى مسار مشروع مستقبل مصر وتوشكى وغيرها من المشاريع العاملة فى القطاع الزراعى، والتى ستقلل نسبة العجز بنسبة كبيرة للغاية، ومن المتوقع أن تنتهى عملية استيراد السكر بحلول عام 2024، بالإضافة لسلع أخرى ستقل تدريجيا ومنها نسبة كبيرة سيتم الاكتفاء الذاتى فيها بحلول عام 2024.

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.