جريدة الوطن اليوم بوابة إخبارية شاملة تقدم أهم الأخبار العربية والعالمية على مدار الساعة، وتغطية مستمرة لأخبار السياسة والرياضة والاقتصاد والفن وبث مباشر.

عاجل : السيسي يتحدث عن قانون الأحوال الشخصية خلال افتتاح مصنعين بمجمع الصناعات الكيماوية بأبورواش في الجيزة

0 5٬000٬366

عاجل : السيسي يتحدث عن قانون الأحوال الشخصية خلال افتتاح مصنعين بمجمع الصناعات الكيماوية بأبورواش في الجيزة

كتب | حسن النجار

عاجل – جريدة الوطن اليوم .. من خلال الافتتاحية اليوم تطرق الرئيس عبد الفتاح السيسي، للحديث عن الزواج خلال افتتاح مصنعين بمجمع الصناعات الكيماوية بأبورواش في الجيزة، موضحًا أهم شروط عقد الزواج في القانون الجديد.

وأضاف الرئيس السيسي: «في ناس سمعت مني الكلام ده، قولتلهم فكروا أنكم متخلفوش في أول سنتين تلاته، فالناس فكرت إني بقولكهم كدا عشان أنظم النسل، لا الشاب والشابة كانوا في بيوت أهاليهم في أب بيشيل وبيراعي سواء للشاب أو الشابة،

 وهم بقى راحوا بيت تاني خالص شكل تاني خالص اديهم فرصة يعيشوا بس يتفقوا مع بعض ويقدروا يتحملوا مسار الحياة لمدة سنة ولا اثنين إن لاقوا نفسهم قادرين يخشوا على المرحلة اللي بعدها الإنجاب، ولو لا قدر الله مش قادرين يبقى التكلفة عليه وعليها أقل ما يمكن».

اقرا ايضا | 

عاجل: الرئيس عبد الفتاح السيسى يصل مجمع الصناعات الكيماوية من اجل افتتاح مشروعات جديدة – جريدة الوطن اليوم

وأشار إلى إجراءات الكشف الطبي ما قبل الزواج، قال: «ده سلامة عقد والعقد مبني على الشفافية والمصداقية وبالتالي كل ما العلم يتقدم ويديني فرصة أقدر احقق في سلامة العقد دي، لو معملتش يبقى أنا كدولة قصرت»، مضيفًا: «ده منظور آخر مش منظور طبي أو عشان الإعاقة أو عدم الإنجاب أو كلام من هذا القبيل».

وتابع: «ده أنا هخلي اللي يوافق لجنة برئاسة قاضي وتروحلها النتائج مميكنة عن طريق وزارة الصحة إلى القاضي ده اللي هيدي تصرح سلامة التحاليل.. حد هيقولي انت بتعقدها ولا إيه لا والله ده أنا بطمن الأم والأم اللي عندهم أبناء».

السيسي يتحدث عن قانون الأحوال الشخصية خلال افتتاح مصنعين بمجمع الصناعات الكيماوية بأبورواش

شهد الرئيس عبدالفتاح السيسي صباح اليوم، افتتاح مصنعي الغازات الطبية والصناعية ومحطة توليد الطاقة الثلاثية بمجمع الصناعات الكيماوية بمنطقة «أبورواش» في محافظة الجيزة.

وحضر الافتتاح رئيس مجلس الوزراء الدكتور مصطفى مدبولي، والفريق أول محمد زكي القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الحربي، وعدد من الوزراء وكبار رجال الدولة.

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.