جريدة الوطن اليوم جريدة إلكترونية تقدم أهم الأخبار العربية والعالمية العاجلة والأخبار السياسية والاقتصادية والفن وبث مباشر للمباريات والحوادث.

الرئيس السيسي لأهالي مطروح اليوم: التنمية تحتاج إلى سنوات طويلة وإحنا ماشيين لقدام قوى

0 16

كتب| حسن النجار

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسى، أن التنمية تحتاج إلى سنوات والدولة المصرية تواصل العمل المستمر إلى الأمام من أجل البناء والتنمية، متابعا: “فى ناس بتقولك خدتوا الأرض وخدنا فلوس.. واحنا مكانش عاوزين نسبها.. بس عاوز أقول أن النقل والتعويض لمصلحة أكبر.. مثال “مينا جرجوب”..

ممكن يكون فيه بعض التجمعات البسيطة موجودة.. يتم الترضية بشكل كامل ويتم الترضية على المنطقة كلها.. ومثال آخر القطار السريع بمليارات الدولارات علشان ينقل كل المصريين ويسهل الحركة ويدعم العمران فى المنقطة كلها وده مش بيتحقق فى يوم وليلة.. الناس في مصر بتقول هانشوف امتى؟”.

وأضاف الرئيس السيسي، خلال كلمته فى لقاء مع أهالى محافظة مطروح: “التنمية بتاخد سنين طويلة.. طب السؤال احنا واقفين ولا ماشيين.. وماشيين لقدام.. بفضل الله ماشيين لقدام قوى.. واللى ببيتعمل في مصر بفضل كبير.. وموضوع المياه حساس قوى لأن مش عندنا مياه كتير.. وأقدر أوصلك المياه.. لو فيه

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، أن الدولة المصرية تنفذ مشروعات فى محافظة مطروح والمنطقة الغربية في إطار البناء والتطوير، متابعا: “واخدين بالكم احنا مهتمين أوى وشغالين كويس أوي..

واقدر أقول المشاريع المستهدفة واللى بنفذها فى محافظة مطروح.. سواء مشاريع زي الموانئ أو القطار السريع.. أو المدن الجديدة.. احنا كمواطنين وطبيعة المحافظة اللى هى فيها شكل معين بتعيش بيه.. هيكون له تأثير كبير اوي خلال المرحلة دى”.

وأضاف الرئيس السيسي، خلال كلمته في لقاء مع أهالى محافظة مطروح: “لما جيت من سنوات افتتح ميناء جرجوب جيت بالطائرة.. والنهاردة جيت بالطائرة برضه علشان اشوف شكل الدنيا عامل إزاي بعد 4 سنين..

وادى لنفسى فرصة اشوف.. فيه تطور كبير.. خطوة على الطريق.. التطور اللى بتعملوا والدولة بتعمله.. بنتكلم عن مدن جديدة وعلشان الناس تقول القطار السريع اللى هيجي لغاية جرجوب.. او هيطلع لغاية السلوم.. يعني هنستفيد إيه.. لا طبعا فيه استفادة.. وحتى مع منفذ السلوم.. الهدف تسهيل حركة التجارة مع الأشقاء في ليبيا.. وفيه منطقة لوجيستية 250 – 300 فدان جنب المنفذ.. كل فرص العمل.. بتوفر تطور وتنمى محافظة مطروح”.

الرئيس السيسي لأهالي مطروح اليوم: التنمية تحتاج إلى سنوات طويلة وإحنا ماشيين لقدام قوى
الرئيس السيسي لأهالي مطروح اليوم: التنمية تحتاج إلى سنوات طويلة وإحنا ماشيين لقدام قوى

ذكرت قناة إكسترا نيوز، في خبر عاجل لها منذ قليل، أن الرئيس عبد الفتاح السيسي يصل مدينة السلوم بمحافظة مطروح لإجراء جولة تفقدية والالتقاء بأهالى المدينة.

وحظت محافظة مطروح، خلال السنوات الأخيرة، بنصيبها من التنمية في مختلف المجالات في ظل الجمهورية الحديدة، بعد عقود من التجاهل والتهميش، وعدم استغلال مقومات المحافظة الواعدة، والتي تعد ثاني أكبر محافظة من حيث المساحة، التي تبلغ 166.6 ألف كيلومتر، ويبلغ  عدد سكانها 503.3 ألف نسمة.

وشهدت المحافظة، طفرة تنموية هائلة وغير مسبوقة، في كافة القطاعات والمحالات، وإقامة عدداً كبيراً من المشروعات القومية منذ عام 2014، لم تشهدها طوال العقود الماضية، والتي ستحقق التنمية وفرص العمل لأبناء المحافظة، من خلال العمل على تعظيم الاستفادة من الإمكانيات الهائلة التي تتمتع بها المدن الجديدة بمطروح، على المستويات الاستثمارية والسياحية والتنموية، بما يحقق نقلة نوعية في مستوى المعيشة لأبناء المحافظة.

وبلغت الاستثمارات العامة الموجهة لمحافظة مطروح، بخطة عام 2020/ 2021 حوالي 13.3 مليار جنيه، وبلغت تكلفة مشروعات الطرق والكباري بالمحافظة خلال الفترة من 2014-2021 حوالي 6.2 مليار جنيه، وتكلف إنشاء 1700 وحدة إسكان اجتماعي، حتى عام 2020 حوالي 380 مليون جنيه، وبلغت تكلفة مشروعات مياه الشرب والصرف الصحي، المنفذة خلال الفترة من 2014- 2021 حوالي 2 مليار جنيه.

اترك تعليق