جريدة الوطن اليوم جريدة إلكترونية تقدم أهم الأخبار العربية والعالمية العاجلة والأخبار السياسية والاقتصادية والفن وبث مباشر للمباريات والحوادث.

بعد حبس مرتضى منصور رئيس نادي الزمالك ماذا قال عمرو أديب عبر قناة “إم بي سي مصر” – فيديو

0 3٬069

بعد حبس مرتضى منصور رئيس نادي الزمالك ماذا قال عمرو أديب عبر قناة “إم بي سي مصر” – فيديو

كتب| احمد شمس

علق الإعلامي عمرو اديب على حكم حبس مرتضى منصور رئيس نادي الزمالك في قضية سب وقذف محمود الخطيب رئيس الأهلي.

وقال عمرو أديب في تصريحات تليفزيونيه ببرنامج “الحكايه” عبر قناة “إم بي سي مصر” ناس كتير متوقعه ان يكون عندي فرح وشماته بسبب حبس مرتضى منصور، انا قلت رأيي في وش مرتضى وانا من اكتر الناس اتشتمت انا وامي”.

واضاف: “الامر بالنسبه لي محبش اخش في مواجهة كلاميه مع حد ميقدرش يرد ربنا حكم من علّين والقضاء حكم”.

وشدد عمرو اديب :” لو في شئ اتوقف قدامه ان اتسجن انا واقف امام نقطه واحده الناس كانت يأست ان اللي ماشي في البلد ان محدش هيقرب له اللي حصل ان البلد دي محدش على راسه ريشه، و اعظم شئ حصل ان الناس كان عندها شك ان لايمكن حد يلمس مرتضى وهو قال مين يقدر يحكم عليا”.

واردف: “طبقا للقانون هذا الرحل تمت معاقبته والناس تعرف ان هواجسهم وان في حد سنده كل ده لا، والقانون بيطبق وفي شئ بيثلج صدر الجميع ان الناس كلها بيداس عليها مسئولين وشخصيات عامه ولاعبين”.

وواصل أديب:” الناس كانت بتسألني مين سانده انا قولتها من12 سنه، ولا اساس هو احساس بتصدير القوه الحبس سنه ليس شئيا ضخما وبعدها يخرج يمارس حياته”.

بعد حبس مرتضى منصور رئيس نادي الزمالك ماذا قال عمرو أديب عبر قناة “إم بي سي مصر” – فيديو

وتابع: “الناس كانوا مش مطمنين لوقت طويل والشك والتردد، كان في حكم وتم تنفيذه، وكان ممكن يتعمل من فترة، وكان لازم يقف في القفص واخد كل فرصه قانونا واتحكم عليه كاي مواطن، ارجوكم نحس ان الامر مفيش فيه شئ غير طبيعي والرجل ده عليه قضايا انا عاملها وناس تانيه، لو اتحكم عليه تاني وكل واحد يدفع تمن مافعله ويحاسب على المشاريب، احساس بالعدل هو اهم احساس”.

واستطرد أديب:” الزمالك مش في اعظم حالاته ولاهو في عهد مرتضى احسن حاجه، انتم بتشجعوا الزمالك ولامرتضى؟، عاوز الزمالك يتحسن ولا لا؟، اي حاجه مش فاهمها هي كانت محكومه به هو وعياله”.

وزاد:” ده شئ لاحلو ليا ولامفيد، هو حلو للمصريين ان العداله على رقبة الجميع القانون بيقول ميرجعش ميرجعش تتوجس خيفه لورجع على النادي، كأن الناس بيقولوا مفيش غيره، البلد كانت بتنام على حد ببسب البلد كلها وكانت الناس بتسال فين القانون امهاتنا كلها اتشتمت انا مش مستني السبع يجري لا كنت بتكلم امامه”.

واشار أديب: “حقيقة الامر تم ترحيل مرتضى منصور مسجونا لسجن وادي النطرون، المطلوب اجهزة الدوله بدورها لان الزمالك في حاله سيئه جدا وآن الاوان الدوله تقوم بدورها كان في يأس عام ويأس خاص بالزمالك، احنا خرجنا من افريقيا والكاس والسوبر والدوري، مفيش زمالك السنه دي”.

واستكمل:” هل انتم متخلين ان النادي في مؤسسيه كان في مرتضى منصور يجب ان يتغير، الميزه ان الامر قد انتهى واللهم لاشماته وحضرت سجن مرتضى اكتر من مره”.

واختتم:” وكان بيوحي ان هو مسنود هذه الصفحه انتهت والناس تشتم ونعود للشئ الطبيغي ان في نادي وعنده رئيس مجلس ادارة ويكون زيه زي اي نادي، ونعدي المرحله دي لانها كانت مزعجه”.

اترك تعليق