جريدة الوطن اليوم جريدة إلكترونية تقدم أهم الأخبار العربية والعالمية العاجلة والأخبار السياسية والاقتصادية والفن وبث مباشر للمباريات والحوادث.

رسائل الرئيس السيسى خلال مأدبة إفطار الأسرة المصرية بالأسمرات

0 32

رسائل الرئيس السيسى خلال مأدبة إفطار الأسرة المصرية بالأسمرات

كتب| حسن النجار

قال الرئيس عبد الفتاح السيسى :”كل سنة تقريبا منذ أن توليت المسئولية حتى الآن عدد الشقق التي تبنيها الدولة 2 مليون وحدة،

وممكن يكون ربعهم أو أكتر يعملهم مطورين عقاريين غير المساكين اللى بيعملها الأهالى، وده فرص عمل، وهى مهن مرتبطة بالبناء، وهنا النقاش لنا كلنا أنت بتعمل ده ليه، أنا بخلق فرص عمل للناس دون أن أدخل في موضوعات معقدة”.

وأضاف الرئيس السيسى، خلال حوار مفتوح مع أهالى الأسمرات: “لو بعمل النهاردة مشروعات مثل البنية الأساسية المواد بتاعتها في الغالب موجودة في مصر، بتشغل مصانع كتير، وتشغل ناس كتير في الموضوع،

وماشيين في سكة شغل تانى، أنت تريد 700 ألف فرصة عمل في السنة، وده اللى بيتخرجوا من الكليات، وفيه كتير من الدبلومات، وبالتالى حوالى مليون فرصة عمل في السنة، وهذا رقم ضخم جدا، ودول عملاقة لا تستطيع أن تفعل ذلك”.

قال الرئيس عبد الفتاح السيسى: “برحب بيكم وسعيد إنى موجود معاكم، وديما أيامنا نكون مع بعض”.

وأضاف الرئيس السيسى خلال حوار مفتوح مع أهالى الأسمرات: “الكلام اللى قلته من أوله لأخره، سواء مع نورهان أو يوسف أو الحاجة نعمة والحاجة منال، ومحمد، هو أن احنا ديما كأسرة واحدة، أسرة مصر،

لازم يكون أولا عندنا أمل كبير وثقة كبيرة فى نفسنا، لأن اللى اتعمل بفضل ربنا وفضل جهدكم كتير أوى، ولسه شغالين، وهنعمل أكتر، فى ظروف صعبة مفيش كلام، لكان الدنيا ماشية واحنا عشان نخلى الدنيا ماشية فى ظل الظروف دي..”، وقطع الرئيس كلامه موجها كلامه لسيدة: “شوفوا اللى عاوزاه أنا هاجى أسلم عليكى والله”.

الرئيس السيسى: نسبة البطالة 7,4 % ودي بالنسبة لدول كتير جيدة ونريد أن نقللها

قال الرئيس عبد الفتاح السيسى :”كل سنة تقريبا منذ أن توليت المسئولية حتى الآن عدد الشقق التي تبنيها الدولة 2 مليون وحدة، وممكن يكون ربعهم أو أكتر يعملهم مطورين عقاريين غير المساكين اللى بيعملها الأهالى، وده فرص عمل، وهى مهن مرتبطة بالبناء، وهنا النقاش لنا كلنا أنت بتعمل ده ليه، أنا بخلق فرص عمل للناس دون أن أدخل في موضوعات معقدة”.

وتابع الرئيس السيسى :”نسبة البطالة 7,4 % وهى نسبة بالنسبة لدول كتير في ظل الأزمة الاقتصادية هي نسبة جيدة للغاية، ونريد أن نقللها، ونعمل فرص عمل أكتر من ذلك، ولابد أن نثق أن بصبرنا وجهدنا وإخلاصنا وأمانتنا، وشرفنا أن المسيرة ستكلل بفضل الله بالنجاح بفضل الله سبحانه وتعالى”.

قال الرئيس عبد الفتاح السيسى: “برحب بيكم وسعيد إنى موجود معاكم، وديما أيامنا نكون مع بعض”.

وأضاف الرئيس السيسى خلال حوار مفتوح مع أهالى الأسمرات: “الكلام اللى قلته من أوله لأخره، سواء مع نورهان أو يوسف أو الحاجة نعمة والحاجة منال، ومحمد، هو أن احنا ديما كأسرة واحدة،

أسرة مصر، لازم يكون أولا عندنا أمل كبير وثقة كبيرة فى نفسنا، لأن اللى اتعمل بفضل ربنا وفضل جهدكم كتير أوى، ولسه شغالين، وهنعمل أكتر، فى ظروف صعبة مفيش كلام، لكان الدنيا ماشية واحنا عشان نخلى الدنيا ماشية فى ظل الظروف دي..”، وقطع الرئيس كلامه موجها كلامه لسيدة: “شوفوا اللى عاوزاه أنا هاجى أسلم عليكى والله”.

الرئيس السيسي: احنا كمصريين لازم يكون عندنا أمل وثقة كبيرة فى نفسنا

السيسي في إفطار الأسرة المصرية بالأسمرات: ربنا بيساعد اللي بيساند الناس.. وهنحسن الخدمات

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، رئيس الجمهورية، خلال مأدبة إفطار الأسرة المصرية بمدينة الأسمرات: ربنا بيساعد اللي بيساند الناس، مضيفا، خلال تفقده معرض الأسر المنتجة بمدينة الأسمرات، مساء اليوم الخميس، إننا سنعمل على تحسين الخدمات والمرافق بشكل كبير.

السيسي خلال مأدبة إفطار الأسرة المصرية بالأسمرات 

وتفقد الرئيس السيسي الأعمال اليدوية لإحدى العارضات بصحبة المهندس حسن الغندور مدير عام وحدة التنمية الحضرية بمدينة الأسمرات، ووجهت العارضة حديثها للرئيس السيسي قائلة: نشكر حضرتك لأنك وفرت لنا حياة كريمة لنا ولأولادنا ونشكر قصر الثقافة أيضا.

من جانبه، قال المهندس حسن الغندور مدير عام وحدة التنمية الحضرية، إن المعرض تعود أرباحه على أكثر من 1400 أسرة من أهالي حي الأسمرات، حيث نقوم بتصدير السبح للسعودية، وملابس داخلية لألمانيا صنعت من داخل الأسمرات، وسجاد يدوي حرير لإسبانيا وأمريكا.

بدوره، طلب أحد الأطفال من الرئيس السيسي التقاط صورة تذكارية معه ومع الطلاب والطالبات من الجيل الجديد ليوافق الرئيس.

اترك تعليق